środa, 14 września 2011

Jak korzystać z funkcji IF w Excelu

Funkcję IF przedstawię od razu na przykładzie.

Mamy listę studentów. Każdy student ma przypisaną liczbę punktów, które otrzymał z egzaminu. W kolumnie "Zdał" chcemy, w zależności od liczby punktów wstawić słowa "tak" lub "nie". Dodamy jeszcze wyróżnianie (o formatowaniu warunkowym przeczytasz w kurscie 3 i 4: "Jak automatycznie zaznaczyć ...") komórek studentów, by łatwiej odróżnić studentów, którzy zdali egzamin. Innymi słowy chcemy uzyskać coś takiego:

1


1. Zacznijmy od początku, czyli od danych:





2. Zaznaczamy pierwszą komórkę kolumny "zdał" i wprowadzamy funkcję "Jeżeli(...)"





3. Wprowadzamy argumenty, pierwszy to warunek, który ma zostać spełniony lub nie. Z racji tego, że wszystkie komóki z kolumny "punkty" porównujemy z jedną wartością komórki B15, konieczne są znaki $ przy zapisie komóki B15. Kolejne argumenty wskazują, co pojawi się w kolumnie zdał w przypadku spełnienia bądź niespełnienia warunku. W tym przypadku komórka ma zawirać informację "tak" lub "nie".




4. Przeciągamy komórkę z formułą na pozostałe.




5. Kolumna została wypełniona, zostało jeszcze pokolorowanie odpowiednich komórek.





6. Zaznaczamy dane z kolumny "zdał" i klikamy kolejno "Narzędzia główne"->"Formatowanie warunkowe"->"Reguły wyróźniania komórek"->"Tekst zawierający"









7. Wpisujemy tak i ustawiamy "Format niestandartowy" by odpowiednio wyróżnić komórki ze słówem "tak".





8. Ustawiamy odpowiedni styl i klikamy OK.





9. Komórki ze słowem "tak" zostały zaznaczone:







10. Analogicznie postępujemy, by zaznaczyć czerownym kolorem komóki ze słowem "nie".


 1

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz